Huset Pia Thomsen
hej@husetpiathomsen.dk
Telefon: 30746071 (mandag-torsdag kl. 09-12)
Kontakt
Direktør og grundlægger af Huset Pia Thomsen
Børnesprogsforsker, ph.d., lektor
Pia Thomsen er en anerkendt forsker inden for området sprogtilegnelse hos børn i førskolealderen. Hun har været med til at grundlægge forskningsfeltet børnesprog i Danmark og udvikle audiologopædien på Syddansk Universitet. Hun har gennem årene publiceret en lang række videnskabelige artikler i både nationale og internationale tidsskrifter og er i dag en af de største faglige kapaciteter, når det handler om udvikling af sprogpædagogik i læringsmiljøet i dagtilbud og indskoling.
Det er Pia Thomsen, der står bag udviklingen af det nytænkende sprogudviklingsredskab og -metode SprogTrappen, der allerede benyttes af mange kommuner rundtom i landet som et vurderings- og indsatsredskab i arbejdet med systematisk at kvalitetsudvikle læringsmiljøet og med at arbejde datainformeret på pædagogikkens præmisser.
Børnesprogsforsker, ph.d., lektor
Pia Thomsen er en anerkendt forsker inden for området sprogtilegnelse hos børn i førskolealderen. Hun har været med til at grundlægge forskningsfeltet børnesprog i Danmark og udvikle audiologopædien på Syddansk Universitet. Hun har gennem årene publiceret en lang række videnskabelige artikler i både nationale og internationale tidsskrifter og er i dag en af de største faglige kapaciteter, når det handler om udvikling af sprogpædagogik i læringsmiljøet i dagtilbud og indskoling.
Det er Pia Thomsen, der står bag udviklingen af det nytænkende sprogudviklingsredskab og -metode SprogTrappen, der allerede benyttes af mange kommuner rundtom i landet som et vurderings- og indsatsredskab i arbejdet med systematisk at kvalitetsudvikle læringsmiljøet og med at arbejde datainformeret på pædagogikkens præmisser.
- Ph.d.-afhandling om danske småbørns grammatiske udvikling, herunder en databaseret sprogudviklingsmodel
- Lektor og studieleder på Syddansk Universitet (2000-2017)
- Docent på Professionshøjskolen Absalon (2017-2018)
- Næstformand i censorformandskabet for audiologopædi (2007-2019)
- Cand.mag. i nordisk og fransk (2000, Syddansk Universitet og Louvain-La-Neuve Universitetet i Bruxelles)
- Udpeget medlem af diverse ekspertudvalg nedsat af blandt andre Undervisningsministeriet, EU-kommissionen og Danmarks Evalueringsinstitut
- Projektleder på en lang række kompetenceudviklingsprojekter i kommuner og regioner.
- strategisk kvalitetsudvikling af dagtilbud, sparring og rådgivning på chefniveau
- datainformeret praksisudvikling, ledere, faglige ledere og medarbejdere
- udvikling af tværfaglige tidlige indsatser, fx PPR, sundhedspleje, dagtilbud og skole
- undervisning om børns sprogudvikling, herunder flersprogethed og udviklingsmæssige sprogforstyrrelser
- udvikling af sprogpædagogisk arbejde i praksis, herunder sparring og supervision
- logopædiske metoder med fokus på leksikon, morfo-syntaks og psykolingvistik (kognition)
- udvikling af forskningsinformerede kommunale indsatser til børn med mistanke om DLD ud fra en pragmatisk bottom-up-tilgang
- udvikling af forskningsbaserede progressionsredskaber, SprogTrappen og SprogTrappen Digital til børn i alderen 0 til 6;6 år.
Forsknings- og udviklingskonsulent
Cand.mag. i audiologopædi
Særlig ekspertise inden for:
Cand.mag. i audiologopædi
Særlig ekspertise inden for:
- undervisning om børns sprogudvikling
- kompetenceudvikling af dagplejen med fokus på samspil, kommunikation og sprog
- udvikling af sprogpædagogisk arbejde i praksis, herunder sparring og supervision
- udvikling af sprogpædagogisk materiale, herunder SprogTrappen Digital
- undervisning om og udvikling af Dynamisk Assessment på såvel udrednings- som interventionsniveau.
Forsknings- og udviklingskonsulent
Cand.mag. i audiologopædi, lektor
Særlig ekspertise inden for:
Cand.mag. i audiologopædi, lektor
Særlig ekspertise inden for:
- børns sprogudvikling, såvel typisk som atypisk udvikling
- indsatser inden for det sprogpædagogiske område
- forældresamarbejde og forældreindsatser
- undervisning inden for det logopædiske felt, herunder tværfaglige indsatser
- sparring og aktionslæring i praksis og i læringsmiljøet.
Sprogpædagogisk udviklingskonsulent
Professionsbachelor i pædagogik
Diplomuddannelse i børns sprog
Særlig ekspertise inden for:
Professionsbachelor i pædagogik
Diplomuddannelse i børns sprog
Særlig ekspertise inden for:
- vejledning inden for børns sprogudvikling og pædagogisk praksis
- udvikling af sproglige og fysiske læringsmiljøer
- oversættelse og opsættelse af data til pædagogisk praksis
- forældresamarbejde og forældreindsatser
- ledelsessparring, herunder systematik og organisering af arbejdet med børns sprog i dagtilbud
- pædagogisk praksiserfaring fra fritidshjem/SFO, vuggestue og børnehave.
Tilmeld dig til
vores nyhedsbrev
vores nyhedsbrev